Μεσογειακή διατροφή

Η Μεσογειακή Διατροφή είναι ένα μοντέλο διατροφής που έχει αναγνωριστεί διεθνώς για τα ευεργετικά αποτελέσματα που έχει στη διατήρηση της καλής υγείας αλλά και στην επίτευξη της μακροζωίας.
Σήμερα είναι γνωστό στην επιστημονική κοινότητα ότι οι πληθυσμοί που ακολουθούν τη Μεσογειακή Διατροφή εμφανίζουν χαμηλότερο κίνδυνο να νοσήσουν από καρδιαγγειακά νοσήματα, καρκίνους και έχουν αυξημένο προσδόκιμο ζωής.

Η μελέτη των επτά χωρών (Ελλάδα, Ηνωμένες Πολιτείες, Ιταλία, Ολλανδία, η τότε Γιουγκοσλαβία – νυν Σερβία, Φινλανδία και Ιαπωνία) άρχισε στα τέλη της δεκαετίας του ’40 και προσπάθησε να εξετάσει τη σχέση της διατροφής με τα καρδιαγγειακά νοσήματα. Αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες και πιο μακροχρόνιες επιδημιολογικές μελέτες παγκοσμίως, η οποία εισήγαγε στην επιστημονική κοινότητα τον όρο «μεσογειακή διατροφή» και τις ευεργετικές τις επιδράσεις στην υγεία.

Οι διατροφικές οδηγίες της «μεσογειακής διατροφής» απεικονίζονται με τη μορφή πυραμίδας, η βάση της οποίας αναφέρεται σε τρόφιμα που θα πρέπει να καταναλώνονται πολύ συχνά και η κορυφή σε τρόφιμα που θα πρέπει να καταναλώνονται σπάνια, με τα υπόλοιπα τρόφιμα να καταλαμβάνουν τις ενδιάμεσες θέσεις.

Στηρίζεται λοιπόν στην άφθονη και καθημερινή κατανάλωση φρούτων και λαχανικών, δημητριακών ολικής άλεσης, ελαιολάδου και γαλακτοκομικών προϊόντων. Συστήνεται η μειωμένη κατανάλωση κόκκινου κρέατος και των προϊόντων του και η αντικατάσταση του με ψάρι και πουλερικά για να αποφύγουμε την υψηλή πρόσληψη κορεσμένων λιπαρών. Στα παραπάνω έρχονται να προστεθούν οι ξηροί καρποί και το κόκκινο κρασί σε μέτριες ποσότητες.

Χαρακτηριστικό της Μεσογειακής Πυραμίδας είναι ότι μαζί με τη διατροφή που προτείνει, προσθέτει και την ανάγκη για τακτική άσκηση. Έτσι, η μεσογειακή διατροφή συνδυάζει τα ευεργετικά αποτελέσματα των φυτικών ινών, των καλών λιπαρών-μονοακόρεστα και πολυακόρεστα και μιας πληρέστατης γκάμας βιταμινών, μετάλλων και αντιοξειδωτικών ουσιών.

Δυστυχώς στις μέρες μας, όταν αναφερόμαστε στην παραδοσιακή Μεσογειακή διατροφή, δε μπορούμε να ισχυριστούμε ότι τηρείται από όλους ή ακόμη τους περισσοτέρους κατοίκους των Μεσογειακών χωρών. Το διατροφικό αυτό πρότυπο αργά αλλά σταθερά εγκαταλείπεται. Η χειροτέρευση της διατροφής μας σχετίζεται άμεσα με την αλματώδη αύξηση των ποσοστών παχυσαρκίας, των καρδιαγγειακών νοσημάτων, του διαβήτη και άλλων σοβαρών προβλημάτων υγείας. Για αυτό, ας ξαναβάλουμε στη διατροφή μας όσα πλούσια μας προσφέρει η ελληνική φύση και παράδοση, όπως χόρτα και λαχανικά, φρούτα, όσπρια, δημητριακά, ελαιόλαδο, βότανα και μπαχαρικά αλλά και τη μέτρια κατανάλωση κρασιού καθώς και να εντάξουμε και ήπια μορφής άσκηση στην καθημερινότητά μας.