Τα «Φάρμακα της Φύσης»: οι «Υπερτροφές» (Superfoods)

Ως «υπερτροφές» ή «superfoods» μπορούν να χαρακτηριστούν τροφές που περιέχουν υψηλή συγκέντρωση κάποιον θρεπτικών συστατικών σε σύγκριση με άλλες. Είναι τροφές με υψηλή διατροφική και βιολογική αξία, λόγω της μεγάλης απορροφητικότητας από τον οργανισμό και του χαμηλού ενεργειακού φορτίου.

Χαρακτηρίζονται ως θαύματα της φύσης καθώς η συστηματική κατανάλωσή τους αυξάνει τη ζωτική ενέργεια του ανθρώπου, αποτοξινώνει, βελτιώνει την υγεία και την λειτουργία του οργανισμού, προσφέρει ευεξία, μεγαλύτερη ανθεκτικότητα σε ασθένειες και δεν έχει παρενέργειες.

Σε κάθε «υπερτροφή» υπάρχουν πολύτιμα θρεπτικά στοιχεία υψηλής βιοδιαθεσιμότητας, όπως απαραίτητα λιπαρά οξέα (Ω-3, Ω-6), πληθώρα βιταμινών και μετάλλων, προβιοτικά, αντιοξειδωτικά στοιχεία, απαραίτητα αμινοξέα, πολυσακχαρίτες και ένζυμα. Είναι τρόφιμα καθαρά, χωρίς φυτοφάρμακα και χημικές ουσίες. Αποτελούν πολύ χρήσιμες τροφές για κάποιες ομάδες ανθρώπων με μεγαλύτερες θρεπτικές ανάγκες, όπως αθλητές, άτομα σε πρόγραμμα για απώλεια βάρους και χορτοφάγους. Στη σημερινή εποχή, που όλοι έχουμε αυξημένες υποχρεώσεις, άγχος και έλλειψη χρόνου, οι «υπερτροφές» προτιμούνται από το σύνολο των ανθρώπων και είναι πλέον πρώτες στην προτίμηση του καταναλωτή τα τελευταία χρόνια.

Παρακάτω είναι μια λίστα με κάποιες από τις σημαντικότερες που θα πρέπει να συμπεριλάβετε στη διατροφή σας και θα δείτε την εκπληκτική αλλαγή που θα σας προσφέρουν!

1.    Βατόμουρα γκότζι (goji berry)

Είναι ένας αναρριχώμενος θάμνος που φύεται σε περιοχές μεταξύ Θιβέτ και Μογγολίας. Είναι πλούσιο σε αντιοξειδωτικά και μεταλλικά στοιχεία, ιδίως σίδηρο και ασβέστιο. Έχει αντιμικροβιακές ιδιότητες. Επίσης:

  • Προλαμβάνει τη γήρανση
  • Περιορίζει την απορρόφηση της χοληστερόλης
  • Βοηθάει στη καταπολέμηση της αϋπνίας και στην ενίσχυση της μνήμης
  • Μειώνει την αρτηριακή πίεση
  • Βελτιώνει την σεξουαλική ικανότητα

Στο εμπόριο μπορούμε εύκολα να τα προμηθευτούμε σε μορφή χυμού, ως αποξηραμένους καρπούς ή ως συμπλήρωμα διατροφής.

2.    Ιπποφαές

Από τους αρχαιότερους θάμνους της Ευρώπης και της Ασίας. Το όνομά του οφείλετε στη συνήθεια των αρχαίων Ελλήνων να τρέφουν τα άλογά τους με τους πορτοκαλί καρπούς και τα φύλλα του.

  • Βελτιώνει τη λειτουργία του πεπτικού συστήματος
  • Αναζωογονεί το δέρμα
  • Αυξάνει τη ζωτικότητα, την αντοχή και βελτιώνει τις πνευματικές λειτουργίες
  • Βοηθάει στην αντιμετώπιση δερματικών προβλημάτων (ακμή, έκζεμα, έγκαυμα, κλπ)

Ως τροφή είναι εξαιρετικά δυσεύρετη. Πιο εύκολα βρίσκεται σε μορφή συμπληρώματος ή συμπυκνωμένου χυμού.

3.    Μύρτιλλο (Blueberry)

Μετά από μελέτες μεγάλων πανεπιστημίων, βρέθηκε ότι οι πολυφαινόλες του μύρτιλλου  μπορούν να βελτιώσουν την μνήμη, να προστατέψουν τη νευρική λειτουργία του εγκεφάλου και να καθυστερήσουν τη νοητική φθορά περίπου κατά 2,5 χρόνια.

  • Συμβάλλει θετικά στην αντιγήρανση
  • Βελτιώνει την καρδιακή λειτουργία
  • Αυξάνει το μεταβολισμό
  • Κατευνάζει τις αλλεργίες σε τρόφιμα και φάρμακα
  • Βοηθάει γενικά σε λοιμώξεις του ουροποιητικού συστήματος

Στο εμπόριο το βρίσκουμε ως αποξηραμένο, κατεψυγμένο, φρέσκο, μαρμελάδα, χυμό και σαν φύλλα για τσάι.

4.    Σπιρουλίνα

Είναι πλούσια σε πρωτεΐνες, βιταμίνες (Α, Ε, Β), μέταλλα όπως ασβέστιο, μαγνήσιο και  σίδηρο και είναι ευρέως γνωστή σαν συμπλήρωμα διατροφής.

  • Βοηθάει σημαντικά στην αντιγήρανση
  • Βοηθάει στην καταπολέμηση του καρκίνου
  • Βελτιώνει την όραση και τη χώνεψη
  • Αποτοξινώνει τον οργανισμό ιδιαίτερα από κάποια βαρέα μέταλλα
  • Δίνει ενεργητικότητα στους ανθρώπους

Η Σπιρουλίνα είναι διαθέσιμη σε ταμπλέτες ως συμπλήρωμα διατροφής και σε μορφή σκόνης που εύκολα μπορεί να προστεθεί σε χυμούς και μιλκσέικς.

5.    Αλόη

Είναι γνωστή χρόνια τώρα για πολλούς λόγους, όπως γιατί κάνει το δέρμα απαλό και μαλακό, καταπραΰνει από εγκαύματα και βοηθάει σε ερεθισμούς και εξανθήματα. Τελευταία όμως έχει χαρακτηριστεί και ως «υπερτροφή» γιατί:

  • Διατηρεί την ισορροπία των βακτηρίων στο έντερο και έτσι η χώνεψη γίνεται καλύτερα
  • Ενισχύει την ανάπτυξη νέων κυττάρων
  • Κρατάει σταθερά τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα
  • Βοηθάει ανθρώπους που πάσχουν από αλλεργίες
  • Έχει αντιβιοτική, αντιμυκητιακή και αντιφλεγμονώδη δράση
  • Βοηθάει στον κίνδυνο για αθηροσκλήρωση

Τη βρίσκουμε με τη μορφή χυμού, κάψουλας, εκχύλισμα σε ταμπλέτες, σκόνη αλόης και λάδι για εξωτερική και εσωτερική χρήση

6.    Κινόα

Είναι θάμνος και προέρχεται από τη Νότια Αμερική. Τα Ηνωμένα Έθνη το έχουν κατατάξει ως υπερτροφή για την υψηλή του περιεκτικότητα σε πρωτεΐνη (13%).

  • Περιέχει ω-3 λιπαρά, τα οποία ωφελούν την καρδιά
  • Ωφελεί στην αιμάτωση του εγκεφάλου
  • Είναι πλούσια σε φυτικές ίνες που βοηθούν στην καλύτερη λειτουργία του πεπτικού συστήματος

Τη χρησιμοποιούμε σε συνταγές όπως το ρύζι και το κουσκούς. Μπορείτε να το προμηθευτείτε σε όλα τα βιολογικά καταστήματα και σε ορισμένα supermarkets.

7.    Σιταρόχορτο (χλωροφύλλη)

Τα τελευταία χρόνια έχει γίνει πάρα πολύ διάσημο για τις εξαιρετικά ευεργετικές του ιδιότητες στον ανθρώπινο οργανισμό.

  • Καθαρίζει, αποτοξινώνει και οξυγονώνει το αίμα
  • Βοηθάει στην άμυνα του οργανισμού κατά ασθενειών
  • Διατηρεί υγιή τα δόντια
  • Βελτιώνει την πέψη
  • Ρίχνει την πίεση γιατί βοηθάει στην συντήρηση των αγγείων
  • Καταπραΰνει και θεραπεύει κοψίματα, καψίματα, μύκητες ποδιών, τσιμπήματα εντόμων, πληγές

Στο εμπόριο το βρίσκουμε σε μορφή βλαστών που τους χρησιμοποιούμε για να πάρουμε το χυμό του.

Παρόλα τα θετικά στοιχεία που αναφέρθηκαν παραπάνω, αξίζει να σημειώσουμε ότι η κατανάλωση των «υπερτροφών» έχει και κάποια μειονεκτήματα, όπως το υψηλό κόστος για την προμήθειά τους και την έλλειψη παραγωγής τους στη χώρα μας.

Τέλος να τονίσουμε ότι οι «υπερτροφές» δε θα πρέπει να καταναλώνονται  με υπερβολή, αλλά να αποτελούν μέρος μιας ισορροπημένης υγιεινής διατροφής και άσκησης ώστε να μας δίνουν το μέγιστο θετικό αποτέλεσμα!

 Στελίνα Βασιλειάδη

Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, MSc  Ιατρικής Σχολής Πανεπιστημίου Γλασκόβης

www.stelinasdiet.gr

 

 

Αρέσει σε %d bloggers: